Deklarera 2011 – Steg 1

Vad du behöver veta inför din deklaration, hur du ska gå tillväga samt när och hur. Är frågor som vi på Allt Om Spara tycker är viktiga att reda ut för deklarationsåret 2011. Först och främst kommer vi att förklara hur du går tillväga när du ska deklarera och vilka datum du bör hålla reda på.

Att deklarera behöver alla göra för att Skatteverket ska kunna räkna ut hur mycket skatt var och en ska betala. Det kan också vara så att man har betalat för mycket skatt och då får du istället tillbaka pengar. Det finns olika sätt du kan deklarera på, som har sina fördelar respektive nackdelar.

Så gör du när du ska deklarera

Deklarationsblanketter för 2011 skickas ut den 17:e mars och bör vara i din brevlåda senast den 15:e april. Skulle det vara så att du inte fått din blankett innan den 15:e april, är det ditt ansvar att kontakta Skatteverket för att få en blankett. Från och med den 22:a mars kan du även deklarera elektroniskt.

På vilka sätt kan du deklarera?

Deklarera kan du göra antingen via en pappersblankett, som du får i brevlådan, eller elektroniskt. Att deklarera elektroniskt innebär att du lämnar in din deklaration via Internet, telefon, SMS och nu även med din mobil.

Från och med 2011 är det möjligt att deklarera via din androidmobil eller iPhone. Har du ingen androidmobil eller iPhone kan du istället testa att surfa in på www.skatteverket.se/mobil för att deklarera. Mjukvaran kan du ladda ned från Skatteverkets webbplats, från och med den 22:a mars.

Vissa av de elektroniska deklarationstjänsterna har en del begränsningar där du via SMS och mobilen är begränsad så att du endast kan godkänna uppgifterna. Du kan således inte göra några ändringar eller tillägg för din deklaration. Via mobilen är det dock möjligt att göra reseavdrag.

Oavsett om du väljer att deklarera elektroniskt eller via en pappersblankett så ska deklarationen vara inne senast den andra maj. Om du inte har lämnat in deklarationen i tid så kommer du att behöva betala en straffavgift. Har du inte möjlighet att lämna in deklarationen innan utsatt datum, kan du ansöka om att få uppskov.

Så ansöker du om uppskov för din deklaration

Om du ej kan lämna in deklarationen i tid och behöver ett uppskov ska du ha skickat in en blankett till Skatteverket tio dagar innan sista inlämningsdagen. Skatteverket godkänner endast uppskov vid särskilda skäl. Ett godtagbart skäl till uppskov kan vara att du är på tjänsteresa eller att du befinner dig på annan ort.

Uppskov lämnar Skatteverket i normala fall endast till och med sista maj. Skulle det vara så att du är sjuk och inte kan lämna in deklarationen behöver du inte ansöka om uppskov. Men du måste kunna visa upp ett läkarintyg om Skatteverket begär det.

Lämnar du in din deklaration försent, utan ett godtagbart skäl, så kommer du att debiteras 1000 kronor. Om det dröjer mer än 3 månader får du betala ytterligare 1000 kronor och mer än fem månader ytterligare 1000 kronor. Det betyder att du kan bli skyldig att betala maximalt 3000 kronor i förseningsavgifter.

Datum för skatteåterbäring

Om det är så att du ska få skatteåterbäring och lämnat in deklarationen elektroniskt kommer du att få pengarna mellan den åttonde till och med den tionde juni. Och detta gäller endast de som har registrerat sitt bankkonto hos Skatteverket, annars kommer du att få vänta tills nästa utbetalningstillfälle.

Har du lämnat in deklarationen via en blankett kommer du att få din skatteåterbäring under perioden 9 till 12 augusti eller 6 till 12 september, om du anmält ett konto. Har du inte anmält ett konto kommer du istället få ett utbetalningskort mellan den 15 till 19 augusti eller 12 till 16 september.

Till samlingssidan för deklarationsguiden

Gå vidare till steg 2 och läs om tips och råd om hur du deklarerar ->