Försäkringsbranschen har länge tampats med problem kopplade till den digitala utvecklingen. Medan andra branscher hängt med i digitaliseringen har försäkringsbranschen i mångt och mycket stått still. Innovationer har uteblivit och de digitala möjligheter som funnits har inte tagits till vara på. Att kunder har nya vanor och därmed också nya behov är inget som verkar skyndat på utvecklingen. Enligt en undersökning gjord av Acando svarar enbart vart tionde företag inom finans- och försäkringsbranschen att man har de resurser och förmågor som krävs för att kunna genomföra effektiva förändringar i digitala kanaler. Detta gäller dock inte den nya startup-succén Hedvig. Hedvig är ett nytt försäkringsbolag som med hjälp av artificiell intelligens håller på att revolutionera försäkringsbranschen. Med hjälp av den app som erbjuds kapar Hedvig onödiga steg i försäkringsprocessen vilket bidrar till både snabbare hjälp och snabbare utbetalning.
Att Hedvig erbjuder försäkringar på ett sätt som inget annat försäkringsbolag gör råder det inga tvivel om. Att alla försäkringsärenden sker via bolagets app är inte det enda som gör Hedvig unikt. Man låter även rutinärenden skötas maskinellt så den fysiska personalen kan lägga mer tid på det tyngre ärendena. Därtill går de pengar som inte behövs för att betala ut ersättningar till välgörenhet! Således är du med och bidrar till något större när du väljer Hedvigs försäkringar.
Smidig hemförsäkring i mobilen
Hos Hedvig kan du teckna en hemförsäkring för din hyresrätt eller din bostadsrätt. Skyddet gäller för allt som du har i ditt hem. Detta oavsett om du själv är hemma eller någon helt annanstans. En stor fördel med Hedvig är att man inte har några bindningstider. Således kan du enkelt avsluta försäkringen om du exempelvis skulle flytta. Dessutom ingår alltid drulleförsäkring hos Hedvig.
Chatta med teamet hos Hedvig
Hedvig är revolutionerande i det att du kan sköta allt som har med din försäkring att göra via bolagets app. Uppstår det en skada kan du således direkt öppna upp appen för att chatta med teamet hos Hedvig. På så sätt får du direkt hjälp när du behöver det och slipper krångla med massa papper så fort du ska göra en skadeanmälan. Om du blivit av med din mobil och inte har tillgång till appen så kan du istället skicka ett mail till Hedvig via datorn. Du kan även besöka bolagets hemsida och använda chatt-funktionen som finns där. Om du gör en skadeanmälan för ett enklare ärende så kommer den så kallade "Hedvig-boten" att hjälpa dig. Detta är en funktion helt uppbyggd på artificiell intelligens. Är ärendet mer komplext kommer en av Hedvigs medarbetare istället ta över ärendet.
Har du redan en hemförsäkring hos ett annat bolag så går det smidigt att flytta över denna till Hedvig. Dessutom sköter Hedvig hela bytet åt dig och det enda du behöver göra är att signera ditt nya avtal med mobilt BankID. Så fort din gamla bindningstid går ut kommer din försäkring hos Hedvig att aktiveras. Således riskerar du aldrig att stå utan någon försäkring i samband med ditt byte.