Försäkring för din elektronik är ofta en dum affär

Inför Julen är det inte helt ovanligt, nuförtiden, att vi köper dyra elektroniska produkter i julklapp. Och för att vara på den säkra sidan så väljer vi att köpa en tilläggsförsäkring men det är oftast inte en lönsam affär.

Först och främst så har alla produkter en beräknad livslängd, vilket innebär att du inte får pengarna tillbaka om du ”slitigt ut” produkten och detta gälelr oftast under ett år. Du har också alltid tre års reklamationsrätt vilket innebär att om produkten går sönder innan dess så kan du hävda din rätt och få en ny produkt.

”Det betyder att du har rätt att klaga på varan till säljaren i tre år om det är något fel på varan. Men du måste reklamera ”inom skälig tid” efter det att du har upptäckt det”, enligt Konsumentverket.

Sen täcker också din hemförsäkring om exempelvis din TV skulle gå sönder, på grund av yttre omständigheter och då är en produktförsäkring överflödig eftersom du egentligen redan är försäkrad.

– Tänk på att en sån här produktförsäkring bara gäller en produkt medan en hemförsäkring med allriskskydd täcker allt i hemmet. Dessutom finns det många undantag i de här försäkringarna, säger Camilla Tellås, jurist på Konsumentverket.

Så det gäller att tänka efter en extra gång innan man väljer en sådan försäkring.