Julbudgeten minskar i år igen

Idag är det Black Friday, den största shoppingdagen på året i USA. Som vi tidigare rapporterat har den stora REA-festen spritt sig även till Sverige och har spåtts bli större än mellandagsrean i år. Kanske är det på grund av de kraftigt rabatterade varorna som svenskarna, för andra året i rad, planerar att spendera mindre på julklappar?

Ingela Gabrielsson

I år räknar svenskarna med att lägga i snitt 3200 kronor per hushåll på julklappar enligt en undersökning gjord av Nordea. Det är en summa som är 3 procent lägre än förra året. Än mer anmärkningsvärt är att övriga utgifter kring julen beräknas landa på 1850 kronor per hushåll, en minskning med 17 procent. Den totala julbudgeten har minskat med 8 procent då den i år landar på i snitt 5050 kronor per hushåll kontra 5536 kronor i fjol.

Till de hushåll som gör av med mest pengar kring jul hör barnfamiljerna. Även dessa skär i år ned på julbudgeten och beräknas göra av med totalt 5730 kronor, en siffra som är hela 18 procent lägre än förra året.

– Det är klart uppseendeväckande att vi två år i rad skär ner på utgifterna till julen samtidigt som den svenska ekonomin går som tåget, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

Orsaker bakom den minskade budgeten

Ingela Gabrielsson har en tanke om vad som ligger bakom de kraftiga nedskärningarna

Det finns många olika sätt att fira julen på som inte kretsar kring mängden av paket. Många barn har redan gott om prylar och leksaker. Nya trender påverkar också vad vi ställer fram på julbordet, vilket kan sänka kostnaderna. Många familjer prenumererar även på matkassar och det kan göra att vi inte behöver handla lika mycket annan mat, säger hon.

Black Friday

Trenden att vara ute i god tid med sina julklappar har ökat i och med Black Friday. Många sitter redo vid datorn den 24 november för att fynda sina julklappar till kraftigt rabatterade priser.

Framförallt, framgår det i undersökningen, är det barnfamiljerna som ser det smidiga i att handla hemifrån. Hela 81 procent inser fördelarna med att slippa trängas i butiker. I övrigt är det åldersgruppen 26 till 39 år som är den största gruppen online-shoppare under Black Friday.

45 procent av de tillfrågade har uppgett att de kommer att köpa julklappar under dagen, en ökning med 26 procent.

Ingela Gabrielsson varnar dock för hur förföriskt enkelt det är att klicka hem varor hemifrån soffan och uppmanar viss försiktighet.

Sätt redan nu ett tak för vad julen och allt som hör därtill får kosta dig maximalt, säger hon.

Källa: Nordea

LÄS ÄVEN: Shoppa säkert online i jul.