Klarna antar ”nollmission” för klagomål

Tillsammans med bland annat Spotify och King är Klarna ett av Sveriges främsta fintechbolag. Förra året hade denna svenska unicorn en försäljningsvolym på 252 miljarder kronor. Allt fler handlare väljer att använda sig av Klarnas tjänster samtidigt som antalet konsumenter ökar stadigt. I snitt genomförs en miljon transaktioner via Klarna varje dag. Efter att Klarna erhöll sitt banktillstånd och lanserade sitt egna bankkort har dessutom över 100 000 kort utfärdats. Man kan inte annat än att lyfta på hatten och säga att detta svenska fintechbolag gjort det mesta rätt. Trots framgångshistorien är det dock inte bara rosaskimrande moln på Klarnas himmel. Istället visar det sig nu att kundklagomålen ökat och att bolaget får in 40 klagomål för varje en miljon transaktioner som görs. Detta är anledningen till att Klarna nu inför en "nollmission" för klagomål.

I den nya satsningen som Klarna gör är målet att få 100% nöjda kunder. Detta mål kan te sig aningen onåbart men det har å andra sidan mycket som Klarna redan uppnått gjort initialt. Som ett led i att uppnå den önskade kundnöjdheten kommer Klarna att börja redovisa alla klagomål helt öppet på bolagets hemsida. Utöver att månatligen redovisa klagomål kommer man även presentera de anmälningar som gjorts hos diverse myndigheter den senaste tiden. Här får man minst sagt säga att Klarna visar upp en helt ny nivå av transparens.

Tydligare betalningsalternativ

Klarnas nollmission mot kundklagomål Något som blivit mycket kritiserat av Klarnas kunder är otydligheten i de olika betalningsalternativen. Det handlar främst om alternativet "konto" där många fått uppfattningen att pengar dras direkt från bankkontot. Istället har detta betalningsalternativ inneburit att kunden handlat på kredit och således också fått betala ränta. Detta ledde slutligen till att Klarna i början av året fick kritik av Konsumentverket som menade att det handlade om vilseledande marknadsföring. Detta trots att Klarna ett och ett halvt år tidigare hade bytt ut terminologin för sina betalningsalternativ för att minska missförstånden. Tidigare använde man nämligen ord så som kort, delbetalning och faktura. Detta till skillnad från den senaste tiden då man använt sig av termer så som "dela upp betalningen" och "betala direkt". Utöver den vilseledande marknadsföringen menar vissa kritiker att bolaget även uppmanar sina kunder att delbetala istället för att betala allt direkt. Förra veckan ändrade man än en gång termerna för sina betalningsalternativ för att undvika vidare missförstånd.

En annan ändring som nu införs hos Klarna är automatiskt fakturabetalning. Då det visat sig att många svenskar hamnar hos Kronofogden efter att ha handlat på nätet ska Klarna genom denna ändring minska risken för kunderna att missa förfallodatum. Huruvida dessa förändringar leder till att företaget i framtiden kommer ha 100% nöjda kunder återstår att se.

Ansök om en konsumtionskredit

Framgång för nya Klarnakortet

Klarnakortets nya design Vi har tidigare skrivit om lanseringen av Klarnakortet här på Alltomspara.se. Bankkortet som släpptes i mars i år har redan gjort stor succé på marknaden. I skrivande stund har Klarna utfärdat över 100 000 kort och vi kan bara ana att efterfrågan är större än så. Klarnakortet kommer helt utan årsavgift och tillåter kunden själv att välja om ett köp ska betalas direkt eller vid ett senare tillfälle. Nu fungerar bankkortet från Klarna även med både Apple Pay & Google Pay vilket innebär att kortinnehavare kan sköta alla köp direkt via mobilen. Klarna har nu även lanserat kortet i olika utformande och i skrivande stund finns det fyra unika designs att välja mellan. Utöver det snygga utseendet på kortet har Klarna valt att sätta kortuppgifterna på baksidan av kortet. Detta ska försvåra för andra att kopiera kortet och ökar således kundens egna säkerhet.

Med Klarnakortet får du maximal flexibilitet och har alltid full kontroll. Kortet är kopplat till en app där du kan följa alla transaktioner som görs med kortet. I appen kan du även välja att få en pushnotis varje gång ett inköp görs med ditt Klarnakort. Därtill är kortet kopplat till ett robust säkerhetssystem som varnar ifall ett misstänkt bedrägeriförsök gjorts. Skulle någon misstänkt aktivitet med kortet dyka upp kontaktas du av Klarna omgående. Med andra ord kan du alltid känna dig trygg med ett Klarnakort i plånboken.