Så blev effekten av restaurangmomsen

När man sänkte restaurangmomsen vid årsskiftet från 25 procent till 12 procent så var målet framförallt att skapa nya jobb inom restaurangsektorn och samtidigt sänka priserna något. Men hur blev det egentligen så här fyra månader efter införandet?

Branschen i helhet går bra trots en sviktande konjunktur och priserna har sänkts med cirka 2 procent, trots att det förväntas utfallet skulle bli 6 procent enligt bransch- och arbetsgivarorganisation Visita. Därmed har prissänkningarna inte motsvarat förväntningarna. Dock så förväntas fortfarande priserna att sjunka ännu mer, på sikt.

Björn Arnek från Visita tror att de uteblivna prissänkningarna beror på att restaurangerna istället har anställt fler personer istället för att sänka priserna.

”…Vi ser att efterfrågan på arbetskraft inom restaurangbranschen ökat kraftigt, mycket mer än på den övriga arbetsmarknaden” säger Björn Arnek.

Regeringen egna förhoppning är att momsen ska skapa 3500 jobb något som dock många tvivlar på.