Deklarationstips

Deklaration 2015

Det är återigen deklarationstider och Skatteverket håller på för fullt att skicka ut inkomstdeklarationerna som ska vara framme i brevlådorna senast den 15:e april, hos de som inte avsagt sig pappersdeklarationen.

Redan nu kan du dock deklarera via deras e-tjänster om du har en e-legitimation eller säkerhetskod. Som vanligt finns det en del saker att tänka på när du deklarerar och i denna artikel hjälper vi dig med tips och råd. Kom igång med din deklaration redan idag.

Så kan du lämna in din deklaration

Precis som förra året så kan du lämna in din deklaration via posten, telefonen, en app eller datorn. I appen kan du dessutom enligt Skatteverket även ”göra avdrag för resor till och från arbetet”. Vill du däremot ändra i din deklaration så måste du använda antingen e-tjänsten på deras webbsite eller fylla i pappersdeklarationen.

Var noga med att din deklaration verkligen är inlämnad

Oavsett vilken deklarationsmetod du väljer så ska du få en bekräftelse på att Skatteverket fått in din deklaration (gäller ej när du postar den). Först då har du deklarerat. Om du deklarerar över nätet så rekommenderar vi att du tar en skärmdump på kvittensen eller skriver ner kvittensnumret som du får när du lämnat in din deklaration. Det finns två anledningar till detta, dels den mänskliga faktorn och dels tekniskt strul. Det kan nämligen vara lätt att missa det sista steget i deklarationsprocessen och därmed missa att skicka in den. Skulle det uppstå tekniska problem med tjänsten hos Skatteverket så har du bevis att visa upp. Skulle din deklaration inte ha lämnats kan du tvingas att betala en avgift.

Glöm inte att ange ett bankkonto

Ett annat tips är att kolla upp vilket konto Skatteverket kommer betala ut pengarna till om du ska få skattepengar tillbaka. Vill du ändra konto gör du det smidigast i deras webbtjänst om du har e-legitimation eller i appen. Det går också bra att ändra genom att fylla i en speciell blankett med det önskade kontonumret och skicka in till banken.

Skicka in senast den 4 maj

Självdeklarationerna ska vara inskickad senast den 4 maj. Kommer du inte hinna få in deklarationen i tid så kan Skatteverket ge uppskov om du har giltiga skäl och lämnar in blankett SKV 2600. Kom ihåg att du måste ansöka om uppskov senast den 24:e april. Om du förhindras att deklarera på grund av sjukdom är det viktigt att kunna visa upp ett sjukdomsintyg från läkare.

Att tänka på när du ska deklarera

– Nästa år sänks avdraget för privat pensionssparande och det betyder att du fortfarande får dra av 12 000 kronor.

Rut och rot ska, eventuellt, också sänkas framöver men fortfarande är det upp till 50 000 i avdrag som gäller

– Vinster och förluster på sålda aktier eller fonder kan kvittas mot varandra

– Fondskatten ska också deklareras. Fondskatten beräknar du med 30 procent på 0,4 procent, det vill säga 0,12 procent, av fondens värde vid årets början

– Har du ett investeringssparkonto ska du betala 0,63 procent i skatt på ditt kapital

– Du får 30 procent i avdrag på din boränta upp till 100 000 kronor. Över denna gräns är det 21 procent i avdrag som gäller

På Skatteverkets webbplats kan du läsa mer om deklarationen. Du kan även nå Skatteverket på telefon och facebook för generella frågor och funderingar.